Allvar

Dags att skriva om ett allvarligt ämne på denna blogg. Det blir första gången.
Till min glädje upptäckte jag idag att problemet med läkare som talar dålig svenska uppmärksammats i media. Jag har själv varit med om detta massor av gånger när jag jobbat. Det finns många arbetsplatser man kan vara på trots språkliga brister. Sjukvården är inte en av dem. En person kan vara hur yrkesskicklig som helst men som läkare kan han/hon inte arbeta om denne inte kan kommunicera med patienter och övrig vårdpersonal. Missförstånd som kan kosta en människas hälsa, eller ännu värre, liv, kan lätt uppstå. På nyhetskanalen.se finns ett töntigt exempel om Reino Pönni som fick lugnande medicin när han sökte vårdcentralen på grund av fotbekymmer.
Som vanligt försöker olika instanser skylla problemet på varandra. Det viktigaste är väl att man försöker lösa det och förända framtiden. Klart är ju att problemet måste åtgärdas!

Nu tackar en upprörd Milla för ordet och kryper till sängs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0