Du gör mig galen

Är i akut behov av tips från alla kloka föräldrar som överlevt alla trotsperioder.
Ludvig har den senaste veckan blivit helt förvrängd, någon har tagit min gosse. Han skriker och vrålar och gör allt som han inte får göra. Dessutom springer han runt och hånskrattar hela tiden när vi säger till honom också. Och han gör sig illa, allt detta tokiga betéende gör ju att han slår sig hela tiden. När han vägrade att sova middag och slängde sig fram och tillbaka lyckades han ramla ner från vår säng och mellanlanda på ett nattduksbord = blå höft. När han retade mig genom att smälla med luckan till sin leksaksspis slog han till slut upp luckan på sin läpp = fläslläpp och sår. Detta var bara några exempel. 
Och när han vrålar så är det inte lite missnöjt tjut. Han skiker sig allderles röd/lila/blå i ansiktet. Det kan vara för att han vill ha dricka och när han får det skriker han för att han inte vill ha dricka. Han vill läsa boken, när vi ska göra det vill han inte.

What to do??

Jag inser att det här antagligen bara är en fas. Något helt normalt som han ska gå igenom. Så är det med allt vad gäller barn har jag förstått.
Jag försöker intala mig själv att jag måste inse att det kommer att vara såhär en period. Att jag bara kan säga till när han gör något fel och kanske sen får acceptera att han inte lyder mig. Vad mer kan vi göra? Inte hjälper det att höja rösten, inte lyssnar han eller lyder mer för det. Risken är bara att vi fastnar i ett enda skrikande. Men det är SÅ frustrerande. Jag blir tokig!




Trotsigaste, gnälligaste, fläskläppigaste allra underbaraste Ludvig

Kommentarer
Emma säger:

Hej vännen!

Ring mig... jag har tusen tips ;-)

Har ju 18 st i den därade trotsåldern på jobbet...



Kramen Emma

2010-05-24 @ 17:46:19
URL: http://emisen.blogspot.com
Lotta säger:

Sötaste lilla Milla!

Jag kan ärligt talat säga att jag inte vet/känner någon annan småbarnsförälder som är bättre kapabel på att hantera detta än du!

Keep up the good work=) Ditt lugn och tålamod vinner i längden!

Kram!

ps om man aldrig tappar tålamodet nååågonsin så är ju detta snarare oroväckande än tecken på misslyckande! Man får faktiskt morra lite åt de små sötingarna ibland också=)

2010-05-24 @ 20:07:06
Therese Wiborn säger:

Hej kära Camilla.

Känner så väl igen det du beskriver... För drygt två år sedan hade vi en Tobias som skrek nej till allt. Sen gick det över och helt plötsligt kunde man resonera med honom på ett vettigt sätt.

Nu är Linus i samma fas. Det är skrik och nej och kasta sig på golvet. Jättejobbigt. Han testar verkligen vårt tålamod! Men vi vet att det går över. Så håll ut Camilla! Att uppfostra barn är ett tufft jobb, det svåraste uppdrag jag haft... Skickar en styrkekram till dig. kram

2010-05-25 @ 07:48:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0